10 nejočekávanějších her roku 2007 - ostatní
1. Test Drive Unlimited
Hned z úvodu začněme rychlou jízdou, již z počátku roku 2007 bychom se měli dočkat nového Test Drive: Unlimited a vše nasvědčuje tomu, že půjde o skutečnou pecku. Na PC uplynula od vydání posledního dílu této (kdysi poměrně úspěšné) série dlouhá doba a zatímco dříve měl tento titul problémy překonat konkurenční Need for Speed, teď to vypadá na převrat. NFS už zdaleka nejsou tím, co bývaly. Test Drive Unlimited mne osobně velmi zaujal na Games Convention 2006 a v současné době je již hra dostupná pro Xbox 360, kde slaví úspěch. Jaká jsou tedy hlavní lákadla? Pro mě je to v první řadě celkový námět – tedy po dlouhé době konečně pořádné klasické závody. Žádná přetuningovaná auta, ale klasické bouráky a závody v naprosto běžném prostředí města. Ovšem nebojte se, už nepůjde o závody na uzavřeném okruhu, který po několika projetých kolech znáte jako své boty. V Atari totiž přichází stejně jako v ostatních hrách s volností pohybu, tedy kam chcete, tam si taky zajedete. Celkově bychom se měli dočkat 125 typů automobilů a dokonce i motorek světoznámých značek. Jednotlivé závody by měly být skutečně variabilní a odehrávají se na slunečných havajských ostrovech celkově na více než 1600 km silnic. Při pouhém pohledu na jakékoli screenshoty je patrná skutečně krásná grafika a všechny automobily budou vymodelovány včetně pohledu „ze vnitř“, kdy vidíte palubní desku. Pro mne jasné plus. A to nejlepší na závěr – velkým lákadlem Test Drive Unlimited je propracovaný systém online závodů – singleplayer i multiplayer bude prakticky stejný s tím rozdílem, že ve hře více hráčů nebudou ostatní závodníci ovládáni počítačem. V oficiálních tiskových zprávách je tedy tento titul označován jako Massively Open Online Racing (MOOR), že by nově vznikající žánr? Skutečně je na co se těšit a po FlatOut 2 snad další výborná závodní hra.
2. Rail Simulator
Nebudu zastírat, že jsem osobně velkým fandou veškerých civilních dopravních simulátorů. A právě zástupce tohoto žánru podle mého názoru nemůže ve výčtu nejočekávanějších her pro příští rok v žádném případě chybět. A volba je jasná – Rail Simulator má největší potenciál. Jak říká sám název, půjde o simulátor železniční dopravy, konkrétně pokračování výborného Train Simulatoru. Od jeho vydání uplynulo již hezkých pár let, přesto je pro mne jedničkou v tomto žánru a hraji ho dodnes. Na trhu příliš konkurence nemá, snad jen Trainz Railroad Simulator. Tato série se skládá již z několika dílů, ovšem jeden je jak druhý a změny jsou takřka nepatrné a hra působí spíše jako simulátor železničních modelů, než klasických vlaků. Vraťme se však k samotnému Rail Simulatoru, jehož vydání je už odkládáno hodně dlouhou dobu a několikrát bylo i zrušeno a znovu započato. První hratelné ukázky se objevily na letošním GamesConvention v Lipsku. Opět zasednete coby „mašinfíra“ do kabiny lokomotivy a tentokrát se budete prohánět po německých a anglických železnicích. Vývojáři (Kuju) dokonce přímo oficiálně spolupracují s Deutsche Bahn (německými železnicemi), což by mělo přinést větší reálnost ve hře – přesné typy vlaků i celých železničních tras. Na grafice je vidět také velký vývoj, ovšem všechny uveřejněné obrázky jsou pouze ze speciální trasy vytvořené pouze pro potřeby právě lipského veletrhu, tudíž nevíme, jak detailně budou udělané ty klasické. Zbývá dodat, že součástí hry bude taktéž editor tratí, díky čemuž určitě rozsáhlá fanouškovská komunita vytvoří množství dalších. Podobně jako je tomu u Train Simulatoru, do kterého si můžete sehnat výborně zpracované i české tratě. A kdy se dočkáme? Kdo ví, vydání se tentokrát zhostilo EA. Na podzim však vyšla zpráva, že by se měl právě Rail Simulator stát jednou z „vyvolených“ her, které se objeví na pultech obchodů současně s novými Windows Vista a stane se tak jednou z prvních plně podporovaných her tímto novým operačním systémem. To by znamenalo, že od vydání Rail Simulatoru nás dělí pouze několik málo týdnů. Otázkou zůstává, jestli se podaří toho předsevzetí dodržet.
3. Alan Wake
O tomto velmi očekávaném titulu bylo prozrazeno poměrně hodně informací na zářijové předváděčce Microsoftu X06, kde kromě her pro svůj Xbox 360 prezentoval i hry na PC. Ovšem Alan Wake je primárně vyvíjen právě pro tuto next-gen konzoli, z níž se bude snažit vytěžit maximální výkon. Vývoje se chopili autoři skvělého Max Payna a hlavní předností této hry bude příběh a vizuální zpracování. Celému story by neměla vůbec chybět dramatičnost či zajímavost, ještě však nemůžeme s jistotou říci, jak se autorům povede převést a zabudovat story do hry a do jaké míry bude lineární. Podle prvních uveřejněných obrázků a videí se však bude jednat o skutečné grafické hody. Celé městečko v podhůří je vymodelováno skutečně precizně a je plné detailů, především se v něm odehrává skutečný život.
Ve finále by se mělo jednat o hru podobnou GTA, protože se budete všude moci svobodně pohybovat a i zadávání úkolů by mělo fungovat na podobném principu. Nedávno však Remedy (vývojářský tým) vydali zprávu, ze které vyplývá, že bude možná hra vydávána „seriálovým“ způsobem. Podobně jako například s novým Half-Life, jehož první epizoda již vyšla a na další stále marně čekáme. Velkou záhadou ovšem je, kdy vlastně Alan Wake uvidíme na vlastních monitorech, autoři nechtějí žádné termíny stanovit. Je tedy dost možné, že se jeho vydání přesune až na rok 2008. Já však vývojářům věřím a osobně to tipuji na konec příštího roku. Uvidíme.
4. Sacred 2
Král akčních RPG Diablo mnohokrát na svém trůnu ohrožen nebyl. A jedinou hrou, která se mu svými kvalitami, rozsahem i možnostmi může vyrovnat bylo právě Sacred (plus navíc Titan Quest z letošního srpna). V Ascaronu skutečně dokázali snad až nemožné, přestože Sacred nebyl zdaleka bez chyb, dostálo se mu zaslouženého úspěchu. Právě celková zabugovanost srážela hodnocení ze všech recenzí asi nejvíc (občas se skutečně stalo, že díky bugu hra nešla vůbec dokončit a museli jste začít znovu, od začátku). Tvůrci se však určitě poučili a v příštím roce by měli vydat pokračování – druhý díl s podtitulem Fallen Angel. Příběh se bude odehrávat tisíc let před prvním dílem Sacred. Kromě klasického singleplayeru by měl být i kvalitně vytvořený (a snad v praxi dobře fungující) multiplayer. Vývoj druhého dílu byl oznámen zhruba v květnu 2005, přesto na povrch zatím nevyplulo příliš konkrétních informací. Jak je vidět z obrázků, hra se i po grafické stránce kompletně přeměnila k nepoznání. Na finální verzi jsem velmi zvědavý, protože zkrátka vývojářům z Ascaronu věřím a tentokrát nám snad přidají do hry i nějakou zajímavou novinku. Ostatně jak to všechno dopadlo, bychom měli vědět již na počátku nového roku.
5. Spore
Další titul, který máme na řadě, je skutečně svojí náplní i zpracováním nejoriginálnější ze všech očekávaných her pro příští rok. A přímo mezi ostatní hry se také nadmíru hodí – jde totiž o směs nejrůznějších žánrů a jeho konkrétní začlenění by bylo velmi obtížné, ba dokonce až nemožné. Spore je jednoduše zároveň i samotným žánrem. Kompletní námět tohoto titulu pochází od mistra tohoto odvětví – Willa Wrighta. Celkový koncept a princip se skutečně nedá obstojně vysvětlit jednou větou, začněme tedy hezky od prvopočátku. Ano, právě tam totiž Spore začíná. Hráč se v úvodu hry vžije do role buňky, která v podstatě odstartuje celý vývoj života na Zemi. Musíte nabrat dostatek sil a zvětšovat se z malinké buňky na první „skutečné“ živočichy. Přičemž proměny, vzhled a schopnosti se budou odvíjet od vašeho konání. Možností budou tisíce. V další fázi si asi každý vzpomene na hru The Sims od stejného tvůrce, protože určité prvky jsou poměrně podobné. Se svým živočišným tvorem budete muset navazovat určité kontakty a spřátelovat se s jinými druhy, se kterými následně budete také čelit útokům. Průběžně ovšem nesmíme ani opomenout uspokojování potřeb a pomalu se přesuneme do další fáze. Ta bude lehce budovatelská – postavíme si v ní pořádnou základnu, jednoduše takové menší městečko. Předposlední část bychom označili jako strategickou, půjde v ní především o tvorbu určité „armády“ a nelítostné boje. V úplném závěru opustíme Zemi na níž už budeme mít nadvládu a podíváme se do vesmíru. A jakým způsobem Spore bude skončit? Toť otázka, odpověď na ni bohužel neznáme. Že by nechali autoři tzv. otevřený konec a hra by byla v podstatě nekonečná, podobně jako zmíněné The Sims? V každém případě jde o velmi zajímavý nápad a v jedné hře se bude skrývat mnoho žánrů, čímž by mohla být zaručena mnoho desítek hodin trvající zábava. Sami poznáme příští rok, bohužel až ve třetím čtvrtletí. V finále to dle mého odhadu bude tak akorát pod vánoční stromeček, alespoň máte již nyní důvod, proč se těšit na příští Vánoce. Snad.
6. Colin McRae: DIRT
Jakýkoli předchozí díl Colina McRae bychom do výběru nejočekávanějších her pravděpodobně nezahrnovali. Ne z důvodu, že by se snad jednalo o nekvalitní tituly, avšak byly si velmi podobné a novinek nebo zajímavých věcí jednotlivá pokračování do celé série příliš nepřinášeli. Ovšem nyní nastává změna. Colin McRae: Dirt, původně pojmenovaný CMR 2007, v současné době vypadá hodně lákavě. Vývoj je směřován pro dnes již samozřejmou trojku – PC, PS3 a Xbox360. Jak napovídá název, kromě klasických rally vozů a tratí na etapy se přeneseme mezi off-roady. Zahrnovat by měl například velmi známou trať Pike's Peak International vedoucí skrz Rocky Mountains. Kromě toho si „zalétáme“ na písešných dunách v rámci Dakaru – jak s těžkotonážními vozy, tak se čtyřkolkami.Pochopitelně nesmí chybět ani množství závodů konaných napříč Evropou. Automobilů (samozřejmě s licencí, jak je u Colina zvykem) bude více než 40. O skvělé zpracování se postará nový Neon engine, který by měl zvládnout simulovat kromě reálného ovládání a chování vozů také okolní prostředí. Vítr by měl být znát na okolní přírodě, samotném autě, ale i například na kouři od výfuku. Takhle to povídání z oficiální zprávy zní hezky, ale kolikrát jsme něco podobného před vydáním různých her již slyšeli a ve finále skutek utek. Já přesto tomu titulu věřím a skutečně se na něj těším. Bohužel nikde nejsou informace o multiplayeru. Ten bude rozhodně ve hře zahrnut, ale měli by autoři v tomto směru přijít s něčím novým – Test Drive Unlimited totiž bude ve hře po síti skutečně promakaný.
7. The Witcher (Zaklínač)
8. Alone in the Dark: Near Death Investigation
Rádi se bojíte? Tak se pojďme bát společně – je tady nový díl Alone in the Dark. A ten, stejně jako snad všechny hry v tomto článku, vyjde i pro Xbox360, za což můžeme být v tomto případě skutečně rádi. Na PC jsme si již užili čtyři díly této hororovky jak se patří. Autoři nyní přišli s nápadem, že přece nemohou o tento zážitek ochudit hráče nex-gen konzolí, a proto začali tento díl vytvářet. Až později se ukázalo, že se ho dočkáme i na počítačích. Struktura příběhu bude tzv. epizodická – každý level vám zabere zhruba 30-40 minut a ukončí ho video s otevřeným koncem, které vás naláká na další hraní. Zkrátka podobný princip jako u klasických televizních seriálů typu Lost nebo 24 hodin. Naštěstí hra se bude prodávat jako komplet, nikoli po jednotlivých epizodách. Tento systém se mi docela zamlouvá a v praxi by mohl skutečně o poznání zvýšit chuť hrát dál a dál. I když většinou nemám problém, že bych se musel přemlouvat k dalšímu hraní, spíše naopak. Příběh bude zasazen do současnosti a v roli hlavního hrdiny Edwarda Carnbyho se zaměříme na vyšetřování různých paranormálních jevů. Že by takové Akta X? Alone in the Dark: Near Death Investigation by mělo být hodně různorodé a užijeme si jak rvačky či špionáže, tak například hádanky. Dočkat bychom se měli někdy v polovině roku, každoroční herní „sucho“ by mohl tento titul velmi příjemně oživit.
9. Loki
A ještě do třetice zavítáme mezi RPG, tentokrát silně akční RPG. Stojí za ním francouzské vyvojářské studio Cyanide. Příliš referencí zatím nemají, jejich asi nejzajímavější hrou bylo Chaos League. Loki nabídne čtyři hratelné charaktery – barbara, bojovníka (příliš mi není známý konkrétní rozdíl mezi těmito dvěma postavami), mága a šamana. Zkrátka taková grupa do nepohody. V kampani si tradičně projdeme příběhem, ten nás nyní zanese do doby Azkéků, Řeků a Egypťanů. Velmi často například půjde o konkrétní bitvy a prostředí, která známe například z bájí a pověstí. Docela mne zaujalo, že Loki obsahuje systém generování jednotlivých map a umístění předmětů, díky čemuž se s každou novou hrou změní i prostředí. Přesně tak, jako tomu bylo u skvělého Diabla (1 i 2) a po pravdě řečeno nevím o žádném jiném titulu, který by se o to někdy později pokusil a fungovalo to. Doufejme, že v tomto případě autorům všechno klapne a my si užijeme třeba konečně pokořitele Diabla. Ostatně právě s touto legendou je patrná značná podobnost (kromě toho také s půl roku starým Titan Questem). V multiplayeru se dočkáme i klasických PvP bojů v aréně, což by mohlo hru zajímavě oživit. Naskýtá se však zásadný otázka, na kterou nebude v tomto případě vůbec lehké odpovědět – kdy se dočkáme? Už se totiž hra několikrát odsunula, jak je tomu zvykem, celkově asi o rok. Já věřím, že někdy na jaře začne okupovat regály obchodů.10. Dark Sector
A jsme u poslední desáté hry. Na závěr jsem si nechal titul s vysokým potenciálem, který se ovšem nemůže pyšnit médii propraným názvem nebo licencí. Na Dark Sector pracují Digital Extremes. Hlavním hrdinou je člen CIA a příběh se odehrává v Rusku, přičemž originalitou a zajímavostí zrovna nepřetéká. Inu posuďte sami: Rusové si zkrátka nedají s pokusy pokoj a v rámci jednoho experimentu došlo k chybě a odskákala to polovina obyvatelstva Ruska. Což je mimochodem pěkných pár milionů. Díky jedu všichni zmutovali. Že by se snad nemohl míchat s vodkou? Toť otázka.
V každém případě poškozen byl i náš hlavní hrdina a to přináší jak výhody, tak nevýhodu. Díky tomu můžeme do zamořeného ovzduší, máme větší imunitu a především velmi zajímavou zbraň. Jde o speciální bumerang, který můžeme v případě potřeby schovat do ruky. Engine vypadá hezky, ostatně jako snad u všech připravovaných her. Více podrobností prozatím není známo, ostatně Dark Sector vychází také až ke konci roku. Dle mého názoru však o něm ještě hodně uslyšíme.